fredag 6 juli 2018

Två veckor med valp...

Knappt så jag fattar det själv - dagarna har bara flugit iväg.

Vi har kommit in i bra rutiner. Efter en vecka sov han hela natten, ca. 6 timmar. Han kommer fort till ro i sin säng. Matglad valp och om han hade fått, hade han gärna ätit upp både Alfons, Ådi och Bilbos mat. Hemma går det allt bättre. Lakritstrollen accepterar honom och så länge han är ”lugn” går det bra. När han får sina valpryck är han som sagt mindre poppis.

Förutom flocken har han träffat Annikas Charlie och Mac samt Viktorias Sune och Håkan. Mötet med andra hundar kan vara lite läskiga för ”liten” i en stor värld. Men finns jag bara där och ger trygghet går det bra och efter en liten stund tar nyfikenheten och intresset över.  Han visar också fina signaler gentemot andra hundar.

Idag har vi varit en sväng på YBK och efter en stund gick vi in i klubbstugan och Taylor följde med. Han gick in där utan problem och underlaget som många hundar kan reagera på (halt) fixade han utan problem. Dessutom ligger där ett galler precis innan dörren när man går in i stugan. Detta gick Taylor över utan problem. Efter en liten stund när vi satt oss ner för lite fika, la Taylor sig ner vid mina fötter och somnade.

Förutom tryggheten har vi börjat ”arbeta” med hantering, kontakt och inkallning. Taylor följer mig bra och lyssnar på sitt namn och då även när han är intresserad av något annat. Idag fick jag dock läge att gömma mig. Jag ”bara” försvann. Jag kunde se hur han letade efter mig mellan trästaketet inne på tomten. Han sprang ett flertal gånger mellan trappan (där vi har kompostgaller för så han inte kommer upp till självaste trappan) och gräsmattan. Han gnydde lite vid trappan men tog rundan ut mot gräsmattan igen. Rätt som det var fick han upp vittring på mig och vände snabbt. Sen använde han näsan tills han hade hittat mig 😊 Jag uppmuntrar även Taylors egna initiativ till kontakt. 

Vi har också miljö- och passivitetstränat. Tränat lite på att vänta och varsågod innan man springer efter en leksak samt ”tack” för att släppa leksaken. Även här har vi tränat på ordet ”slut”.  Den mesta tiden har vi dock lagt på att mysa i massor och bara vara 💕


Taylor visar allt som jag har ”önskat” mig i en (ny) liten valp. Vi fortsätter vår resa i små steg och njuter av livet tillsammans 💜


Tills nästa gång... 
 Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar