söndag 3 juli 2016

Alfons rehab, tillfälle 5

Ett känslosamt inlägg som gör ont i hela kroppen och mitt mentala jag är slut :(

I fredags fm var vi hos Marie igen. Jag berättade om min magkänsla och vad jag sett/upplevt från förra tillfället vi sågs. Alfons gör inte de tillfrisknande framsteg som han borde. Visst har han blivit bättre men efter att ha fått lite mer utrymme för att göra saker är han tillbaka på ruta två (typ), vilket inte är riktigt normalt. Marie tror därför att det är något mer än bara muskelärt. Marie menar på att hon kan lösa de muskulära hela tiden men Alfons bör genomgå en mer ingående utredning för att se om det finns ngt annat som ligger bakom hans smärta och återkommande problem som vi sedan kan arbeta utifrån så han blir bra igen. Detta innebär med all sannolikhet att Alfons måste sövas och här är en stor oro för mig. Lägg sedan till oron för vad undersökningen kommer att visa. Mitt inre är uppochner, ett kaos helt enkelt. Hon ska prata med veterinären som vi har varit i kontakt med tidigare och som utför CT-röntgen. 

Jag är beviljad från Agria en CT-röntgen på skallen. Dock, efter dessa fem tillfällen på rehab, verkar det inte vara skallen eller nacken som problemet sitter utan det som också har varit ett ?, området vid/runt skuldrorna och där han svankar med ryggen. Anledningen till att det har sett ut som smärta i nacken är att han antagligen har hittat ett viloläge som är mindre smärtsamt. Ju större smärta desto lägre ner med huvudet och lägg där till backandet som också, vid två tillfällen, har kommit tillbaka den senaste veckan. 

Agria måste kontaktas igen eftersom att CT:n på just skallen kanske inte ger ngt alt. inte är av prio ett. Om de vill rönta ett annat område först måste ett nytt förhandsbesked ges för att vara säkra på att de ersätter undersökningen. Rätt löjligt enligt mig. För mig är det självklart att man ska kunna arbeta igenom djuret från topp till tå om man inte finner någon skada på stället/kroppsdelen som undersöks först, utan att få nya förhandsbesked. Jag förstår hela grejen med förhandsbeskedet (för att det inte ska utnyttjas och vi som ägare står där utan att få någon ersättning) men jag anser att det bör räcka med att "ja, ni får genomföra en CT-röntgen på djuret" och sedan ha förtroende för veterinären som utför undersökningen att göra det som är viktigast för djuret och inte för klinikens ekonomiska inkomst. Detta med veterinärvård och djurförsäkringar är under all kritik. Det borde redan ha påbörjats en utredning gällande både veterinärvården och försäkringsbolagen för detta som sker i nuläget ser vi (djurägarna) inget slut på och de enda som blir lidande är djuren (om inte ägaren har råd med undersökningen/försäkringen) och vi ägare som bara får högre och högre avgifter att betala. 

I nuläget väntar jag med andra ord på att veterinären ska ringa. Ett nytt datum är dock bokat för CT-röntgen. Jag hoppas bara innerligt att allt går bra, att de hittar vad som spökar och det viktigaste att man kan göra ngt åt det som innebär minimal smärta för Alfons. Det som återstår just nu är den berömda väntan :( 


Tills nästa gång...
Njut av era små liv, nära och kära <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar