söndag 3 juli 2016

Fotboll - metropollaget!

I torsdags kändes det som helg eftersom det bjöds på en spännande match när metropollaget tog emot ett av lagen som låg tätt bakom "oss" i serien (matcherna brukar nämligen ligga på fredagar). Sista matchen innan sommaruppehållet. 

Matchen började inget vidare för "oss", målvakten utvisad och straff efter ca 10 minuters spel. Inget mål i själva straffsituationen men strax därefter fick motståndarna in 1-0. Ingen rolig känsla alls. Det är rätt skrämmande hur fort vinnarskallen och tävlingsmänniskan väcks efter alla dessa år som fotbollen inte har funnits på ngt plan hos mig - både på gott och ont :/

Något som har triggat alla mina cylindrarna, denna och förra matchen, är när man ser att spelaren "mjölkar". Det gäller regeln om utsparkar. Regeln säger att målvakten har 6 sekunder på sig att sätta bollen "i spel". Att inte detta efterföljs i varje situation kan jag förstå men att målvakterna, i varje situation som gynnar dem (vilka har varit en hel del då anfallet har legat mot dem), håller i bollen i 15 sekunder (om inte mer) utan att ens vilja sätta igång spelet är för mig inte ok. Ännu mindre då domarna inte bryr sig. Det är sura sekunder som "tickar". Det finns spelregler för en anledning. Om 6 sekunder upplevs är "för lite" höj det då och döm hårdare på det,  min personliga åsikt då. 

Nu tillbaka till matchen :) I andra halvlek spelade metropollaget väldigt organiserat och med en man mindre på plan, fördelade sina resurser perfekt, vilket ledde till en 3-1 seger. En fröjd att se! Min egen insats - väldigt aktiv åskådare. Nästan som jag själv vore på plan, vilket kanske nu i efterhand var lite väl inlevelsefullt *haha* men den bjuder jag på denna gång :) 

Lite naturbilder på väg upp till hemmaarenan:




Tills nästa gång...
Ha de gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar