onsdag 13 juli 2016

Öroninflammation X 2

Ja då var det time att styra Hondan mot Malmö igen och för en visit på djursjukhuset. Eftersom att Alfons inte har visat några direkta symptom på öroninflammation mer än lite huvudskakningar då och då valde jag att även få en tid till Ådi på morgonen eftersom att han också har haft lite huvudskakningar "då och då". Inget hängande med öra, inget klet eller smuts, inget frenetiskt kliande dock minimal rodnad vid något tillfälle men som har gått över. Väl där blev Alfons inskriven vid 8-tiden och Ådi hade sitt veterinärbesök kl 08:30. 

Ådi: Han var inte direkt glad i undersökningen. Det gjorde ont :( Han gnydde och skrek till vid en massa tillfällen. Han hade inte någon direkt smuts, men röd och känslig i skinnet så han började blöda lite. Det "smuts" som hon fick ut såg ut som vax. Dock blev det ändå provtagning och analysering eftersom att han var så känslig och hon kunde inte se trumhinnan på ena örat. Jodå - Ådi hade både bakterier och svamp. Vad har jag lärt mig av detta - jo de kan visst ha öroninflammation utan några större symptom. Skönt att jag gick på min magkänsla och fick tid för Ådi med. Han ska nu gå på öronrens och antibiotika - återbesök om ca 2 veckor så får vi se om det blir fortsatt behandling eller öroninflammationen har gett med sig. 

Alfons: Han var först bokad till ultraljud vid 10:30 men eftersom att de fick en lucka blev han undersökt nästan direkt när jag hade lämnat in honom. Jag fick också beskedet innan Ådis undersökning var klar. Hans blåsljud är väldigt litet och beror på att klaffarna är lite för tjocka. I dagens läge påverkar det inte honom alls och det är rätt vanligt att småraser får blåsljud då de blir äldre. Men det är väl delade meningar om man säger "åldersblåsljud eller inte" :) Blåsljudet påverkade med andra ord inte sövningen. Veterinären ringde redan vid 12:30 men eftersom de ville att han skulle vakna ordentligt kunde jag inte hämta honom förrän vid 14:30. Operationen gick bra. Alfons vätska var "flytande" och inte tjock och/eller kletig, vilket är bra samt lätt att spola rent. Han hade lite bakterier som ska skickas på analys som tar 7-10 dagar. Tills dess ska han gå på öronrens, kortison samt penicillin - återbesök om ca 10 dagar. 

Rakad under magen för ultraljud och förband där kanylen har suttit - mitt lilla <3

En trött Alfons <3


Nu hoppas jag innerligt att Ådis öroninflammation ger med sig och håller sig borta! Jag hoppas också innerligt att det var öroninflammationen som bidrog till Alfons smärta och att han nu kryar på sig och blir sitt gamla jag igen. Om inte står vi på ruta ett igen :/ Jag frågade också om man inte kan se att Alfons hade öroninflammation med instrument men tydligen inte alltid om trumhinnan är "hel och fin". Med andra ord hade nog inte Alfons öroninflammation upptäckts utan en CT-röntgen och nu i efterhand stör jag mig på att jag inte gjorde den i från första början. Jag ville ju inte söva honom i första taget och det var inte ens tal om någon öroninflammation eller något annat förutom nacke - rygg och skalle - muskelärt, skelett eller nerver. 

Under väntans tid blev det ett besök på Hornbach för att handla in en ny skruvdragare så vi äntligen kan få upp vårt staket. Ådi och Bilbo var med inne och övervakade från vagnen :) 



Sen styrde vi mot familjen Olsson för ett besök. Vi ses inte varje dag direkt. Det var kul att träffas, snacka och få se hur "stora" tjejerna har blivit. En liten promenad blev det med och töserna höll i pojkarna under största delen. Båda parter skötte sig galant :) 




När det väl var dags att åter bege sig till Malmö Djursjukhus satt jag fast på motorvägen i 35-40 minuter. En olycka? Icke (vilket egentligen är bra) utan p.g.a. ett vägarbete (på vägen till familjen Olsson tog det ca 10 min att passera). Hur i helvete kan man planera in ett vägarbete under semestermånadernas högtid som stänger av en fil i båda riktningarna. Lägg då till att när jag ÄNTLIGEN såg slutet - ca 10-15 bilar framför mig, slår de ihop skyltarna och båda filerna öppnades  igen - kan man bli mer trött? 



Oturen fortsatte sedan. Väl framme var det för varmt för att ha Ådi och Bilbo i bilen en längre tid. Där vimlar inte direkt av skuggplatser heller - typ en som självklart var upptagen. Det brukar gå hyfsat snabbt att hämta men just idag satt jag i över 30 minuter. 30 minuter i en miljö som är rätt påfrestande och p.g.a. stressen att jag var försenad glömde jag belöningsgodiset i bilen. Bilbo var med andra ord laddad till 1000 och när Alfons väl kom ut. Då skulle han självklart visa för honom att han är störst, bäst och vackrast. Med mindre trevlig stämning mellan pojkarna lämnade vi byggnaden för att sätta de två yngsta i bilen medan jag och Alfons snabbt gick in och betalade för öronrenset som jag bett personalen att plocka fram till mig medan jag gick ut till bilen. När vi kom ut igen och jag skulle sätta Alfons i bilen, gjorde vår ritual, var allt som normalt igen. Vilket nog inte någon inne i lokalen hade vågat satsa sina pengar på :) Men jag känner min flock och jag vet vad som fungerar och inte fungerar. 

Tuff miljö...


Efteråt körde vi lite snabbt ner till båten för att gratta mamma på hennes födelsedag <3 Sedan styrdes bilen hemåt igen efter en lång men bra dag! 

Alla kvitton är nu inrapporterade till Agria. Vi håller tummar och tassar att de ersätter varje krona för denna vecka har inte varit direkt gratis och "snäll" mot plånboken! Men vad gör man inte för sina små liv <3 

Nu blir det lite tv-tittande innan sängen kallar. Två jobbdagar kvar sedan en välbehövlig semestervecka!

Tills nästa gång...
Ta in energin från solens strålar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar