måndag 6 juni 2016

Livet utan Facebook

Snart två veckor utan fb. Frivilligt? Absolut inte :( Vi får se hur länge det håller i sig, inte alltför länge hoppas jag. Lite trist med alla "nyheter" man missar. Lite som en ensamvarg utanför nyhetsflödet som bara löper på.  Samtidigt väldigt tragisk utveckling när man tänker närmare på det. Men det är bara att "go with the flow" antar jag. 

En annan sak som omedvetet dykt upp under "livet utan fb" är att jag, utan att tidigare reflektera över det, hur många gånger min fb-tummen klickar på appen för en snabb flukt förrän meddelandet "ditt konto är inaktivt" dyker upp. Då först registreras det i hjärnan. Jag blev iaf förvånad, inte trodde jag, fb-motståndaren under många år, skulle bli beroende av fb. Japp beroende kan man väl kalla det då man flera gånger per dag, kikar in, utan anledning, "utan bara för att" typ. Självklart blir gångerna allt färre för varje gång nekandet kommer upp men än idag, efter knappt två veckor, kommer fb-reflextumme fram :) Det positiva med livet utan fb är att man har väldigt mycket tid över till annat :) Som att starta upp en ny blogg till exempel. 

Anledningen till denna nya form är att jag under min ofrivilliga ledighet från fb har bytt webbhotell för min hemsida. Anledning till att jag har flyttat min hemsida är ingen annan än priset. Det skiljer nästan 1700 kr om året. Rätt mycket för att enbart ha det som en "kul grej".  Denna form av blogg blev då aktuellt av två anledningar efter att jag sett, för mig, en ny funktion på nya webbhotellet.  

Första anledningen är att jag nu går miste om alla mina inlägg, kanske inte det gångna året då jag hade ett inlägg, men alla andra år då jag var mer aktiv. Andra anledningen är att spara lagringsplats på hemsidan och slippa riskera att behöva ta bort saker i framtiden. Trots en extern blogg kan man ändå läsa bloggen på hemsidan utan att klicka sig vidare, finemang :) 

Men vilket jobb det var att lägga över allt. Inget jag skulle göra om imorgon direkt. Men men nu är det gjort! Nu väntar jag bara på att mitt domän ska börja gälla för den nya hemsidan. Den gamla hemsidan kommer jag att avsluta inom de närmaste dagarna då mitt abonnemang går ut. 

Så här står vi nu - ny hemsida och en nystart för bloggen! Livet utan fb har klart bidragit till något gott  :) 

Tills nästa gång... 
Sköt om er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar