lördag 18 juni 2016

Valpmys

Efter minimal insats hemma och mest filmtittande blev ett besök hos "grannen" och valplådan hos elva små golden liv. Helt underbara små liv och trots deras många likheter fanns där också rätt mycket olikheter hos dem. Men gud vilket jobb Maria (tikägaren) och Sandra (hanhundsägaren) gör. Inte tala om tikens insats. Tänk att ha elva små liv runt omkring sig, om inte hela, så nästan hela tiden. 

Valptiden i all ära. Visst är det en härlig tid med de små söta liven men det också den "jobbigaste" tiden då vi som ägare lägger "vardagsgrunden". Innan jag själv skaffade min första hund gick jag en kurs på Sydskånska kennelklubben. Hon som höll i föreläsningen sa då något i form av: Valpar må vara underbara och söta men en vuxen hund har så mycket mer. Oerfaren som jag då var tyckte jag detta lät helt knäppt. Det finns ju inget sötare än en valp, tänkte jag. Idag - 12 år senare och tre hundar rikare håller jag med henne till 100%. Valpar i all ära men det är ingenting mot vad en vuxen hund är. En valp är guldkornet medan en vuxen hund är guldtackan. 

Visst finns det valp-planer här hemma men det är längre fram i tiden. Det måste kännas "rätt i tid" och rätt i hjärtat. Jag har mycket att fundera på innan tiden är inne för ett nytt litet liv och tills dess får jag tillgodose mitt valpsug med valpar som finns runt omkring mig :)

Lite foto togs under besöket i deras valphage utomhus. Att fånga de små sovande liven var lätt - de små vakna liven var desto svårare :) Sorry om bilder inte har full skärpa... 







































Väl hemma blev jag granskad till 110% av lakritstrollen då de konstaterat min "otrohet".  Som tur är, är de rätt snabba på att förlåta mig :)





Tills nästa gång...
Njut av livet!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar